مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

بزودی جدیدترین پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، هنری، ترافیکی، خدمات شهری و فضای سبز در منطقه 17 به بهره‌برداری می‌رسد

این پروژه‌ها بر اساس سیاست محله محوری، توسعه فضاهای شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان افتتاح می‌شود تا اهالی منطقه با بهره‌مندی از این امکانات جدید با آرامش خاطر و امید بیشتری برای پیشرفت خانواده و جامعه‌شان تلاش کنند. بیشتر این پروژه‌ها در3 حوزه فرهنگی، خدمات شهری و فضای سبز به بهره‌برداری می‌رسد.

 هفته گذشته با پروژه‌های بازسازی سینما بهاران، عمران و بازسازی مساجد، مرکز کارآفرینی ابابصیر، ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانواده در قالب مراکز کارآفرینی کوثر، افتتاح 4خانه جدید سلامت و اسباب بازی، تجهیز سالن بدنسازی ورزشگاه امام سجاد¨ع، نصب مجموعه‌های ورزشی در مدارس، نصب وسایل بازی کودکان در بوستان‌ها آشنا شدیم و این هفته اطلاعاتی درباره مجموعه‌های دیگری از این پروژه‌ها در اختیار شما خواهیم گذاشت که مجموعاً در قالب 40 طرح شهری بزودی افتتاح خواهند شد.

توسعه پارک رنگین‌کمان 

محله «وصفنارد» ازدیرباز به عنوان منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا معروف بوده و شاید به همین دلیل است که شهرداری منطقه توجه ویژه‌ای به توسعه فضای سبز در این محله دارد بطوری که امروز می‌توان محله وصفنارد را محله سبز نامید. آخرین این تلاش‌ها مربوط به تکمیل و توسعه بوستان رنگین کمان است.

این طرح از آذرماه سال گذشته آغاز شد و در خرداد ماه به بهره‌برداری رسید. این بوستان با مساحتی بالغ بر 4 هزار و800 مترمربع در حاشیه بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی وجنب بوستان الهادی قرار دارد. معاونت امور شهر و فضای سبز یکصد و 10 میلیون تومان اعتبار برای توسعه و تکمیل بوستان رنگین کمان هزینه کرده است. 

 توسعه شبکه آبرسانی بوستان‌ها 

توسعه فضای سبز در شهر تهران همیشه با یک مانع جدی روبرو بوده که کمبود آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آن است. مدیریت شهری تنها راه حل این مشکل را در تجهیز و بهره‌برداری از شبکه آب رسانی بوستان‌ها یافته است تا کمتر از آب شرب برای آبیاری فضاهای سبز استفاده شود. 

احداث نمازخانه‌های آلاچیقی

منطقه17 به دلیل داشتن بازارهای بزرگ فرامنطقه‌ای همه روزه میزبان تعداد زیادی از شهروندان سایر مناطق شهر تهران و دیگر استان‌هاست. مسافرانی که اغلب برای اقامه نماز در ساعت‌های بین روز با مشکلاتی مواجه هستند. شهرداری منطقه از خردادماه امسال احداث 6 نمازخانه آلاچیقی را در 6 بوستان منطقه آغاز کرد و در مدت 3ماه این طرح در بوستان‌های «نوجوان»، «بهاران»، «هویزه»، «نیلوفر» و «نوراللهی» اجرا شد. 

ساختمان پلیس راهور

معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور به لحاظ عملکردی، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و هرچه این ارتباط و تعامل بیشتر باشد شهروندان مشکلات کمتری در حوزه ترافیک خواهند داشت. مطمئناً استقرار پلیس راهور و معاونت حمل و نقل وترافیک در یک مکان مشترک می‌تواند باعث کمتر شدن مسافرت‌های درون شهری شهروندان و همپوشانی و تعامل بهتر میان آنها باشد.

به این منظور شهرداری از ابتدای سال 86 پروژه احداث ساختمان مشترک پلیس راهور و معانت حمل و نقل و ترافیک را در خیابان آزادی آغاز کرد که اجرای این پروژه  اول مهر امسال به پایان رسید. این ساختمان 3 هزار و 300 مترمربع زیر بنا دارد و برای احداث آن 2میلیارد و 250میلیون تومان هزینه شده است.

نماسازی در حریم راه آهن

وجود خط آهن تهران‌ـ اهواز و تهران‌ـ تبریز از دیرباز مشکلات گوناگونی را برای اهالی منطقه به وجود آورده است.  در یکی 2سال گذشته تعداد زیادی از املاکی که در حریم راه‌آهن قرار داشتند توسط شهرداری تملک و تخریب شدند. تخریب این بافت‌های فرسوده باعث شد تا نمای شهری در اطراف حریم راه آهن وضعیتی نازیبا پیدا کند.

از آذرماه سال گذشته معاونت امور شهر و فضای سبز ¨اداره زیباسازی کار نماسازی را در محله‌های گلچین، ابوذر غربی و مقدم آغاز کرد. اجرای این طرح تا تیرماه سال 88 ادامه یافت و در این مدت هزار و 625 متر مربع از دیوارهای فرسوده حریم راه‌آهن نماسازی شد. برای اجرای این پروژه 180 میلیون تومان از محل اعتبارات حوزه امور شهر و فضای سبز هزینه شده است. 

نصب پل عابر پیاده مکانیزه 

روی بزرگراه‌ها اگرچه هیچ بزرگراهی از داخل منطقه17 عبور نمی‌کند اما این منطقه ما از شرق، غرب و جنوب بوسیله بزرگراه‌های شهید نواب صفوی، شهید چراغی و آیت‌الله سعیدی احاطه شده است. همین مسئله و لزوم تردد آسان و ایمن شهروندان از عرض این بزرگراه‌ها، باعث شده تا طراحی، احداث و نصب پل‌های عابر پیاده یکی از اولویت‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک باشد.

بزرگراه نواب به دلیل سرعت بالای خودروها یکی از خطرناک‌ترین نقاط منطقه برای عابران پیاده است. مدیریت شهری در چند سال اخیر چندین پل عابر پیاده را بر روی این بزرگراه نصب کرده و برای تشویق اهالی به استفاده از این پل‌ها و همچنین رفاه حال شهروندان، بخصوص سالمندان و ناتوانان جسمی، بعضی از پل‌های هوایی را به سامانه‌های مکانیزه¨پله برقی و آسانسور مجهز کرده است.

اول مهر ماه سال جاری نیز یکی دیگر از پل‌های عابر پیاده در بزرگراه شهید نواب صفوی به 4دستگاه پله برقی مجهز شد تا در فصل بازگشایی مدارس اهالی منطقه بویژه دانش آموزان کمترین مشکل را برای تردد از عرض این بزرگراه داشته باشند. طراحی، احداث، حمل و نصب این 4دستگاه پله برقی 403 میلیون و 900 هزار تومان برای مدیریت شهری هزینه داشته است.

به دلیل وجود چند مدرسه در حاشیه بزرگراه شهید چراغی، این بزرگراه بخصوص در فصل بازگشایی مدارس یکی از شلوغ‌ترین بزرگراه‌ها به لحاظ تردد عابران پیاده است.  معاونت حمل و نقل و ترافیک از ابتدای تیر ماه طرح احداث پل هوایی در بزرگراه شهید چراغی¨تقاطع خیابان گل آرا را در دستور کار خود قرار داد و اجرای آن در اول مهر به پایان رسید. برای طراحی، احداث و نصب این پل که عرشه‌ای به طول 55 متر دارد، 13میلیون و 500 هزار تومان هزینه شده است.

 نورپردازی رینگ

حق‌شناس رینگ حق‌شناس به عنوان بزرگ‌ترین میدان هوایی کشور، در شرق منطقه 17 واقع شده است. به دلیل قرار داشتن این میدان در مسیر ورودی جنوب شهر تهران و تردد مسافران خارجی در مسیر فرودگاه امام خمینی¨ره، معاونت امور شهر و فضای سبز یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین طرح‌های نورپردازی را برای میدان حق‌شناس اجرا کرده است.

 اجرای این طرح از بهمن ماه سال گذشته آغاز و در خردادماه سال جاری به پایان رسید. برای نورپردازی میدان حق شناس از 327 پروژکتور 150 و 200 پروژکتور 400 استفاده شده است. همچنین 341 LED مولتی کار، 650 بدنه نورانی و 44 حباب لاله‌ای در نورپردازی رینگ حق شناس استفاده شده است و در مجموع 300 میلیون تومان اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده که حاصل آن منظره چشمنواز میدان حق‌شناس است که شب هنگام توجه شهروندان را به خود جلب می‌کند.

 نورپردازی خیابان برادران شهید حسنی 

خیابان برادران شهید حسنی ¨قلعه مرغی از جمله خیابان‌های قدیمی ‌و اصلی منطقه است. اهالی از مدت‌ها قبل خواستار توجه ویژه مدیریت شهری به این معبر بوده‌اند. طرح نورپردازی این خیابان از دی ماه سال 87 در دستور کار معاونت امور شهر و فضای سبز قرار گرفت و سرانجام با صرف هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیون تومان در خرداد ماه سال جاری به پایان رسید.

در اجرای این طرح از 140 پایه چراغ با لامپ‌های کم مصرف استفاده شده است. نکته جالب توجه در اجرای پروژه‌های نوپردازی، دقت نظر و توجه ویژه مدیریت شهری منطقه به مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده از لامپ‌های کم مصرف است. 

نوسازی10 هزار متر از  نهرهای منطقه 

امروزه بیشتر نهرهای منطقه نوسازی شده‌اند و احداث نهر سرپوشیده و اجرای کانیو و نهر روباز از جمله مهم‌ترین پروژه‌ها در حوزه فنی و عمرانی بشمار می‌رود. امسال نیز کار نوسازی نهرها از اردیبهشت ماه در منطقه آغاز شده و در این مدت یک میلیارد و 540 میلیون تومان برای نوسازی 10هزار و 500 متر طول نهر هزینه شده است.

با توجه به کم عرض و غیر استاندارد بودن معابر منطقه، سرپوشیده کردن نهرها بخصوص در خیابان‌های اصلی علاوه بر پاکیزگی محیط، باعث عریض‌تر شدن معابر و سهولت تردد خودروها نیز می‌شود. ازجمله معابری که طی امسال در آنها نهر سرپوشیده احداث شده می‌توان به خیابان‌های «جهاد»، «حمیدعسگری»، «طاهری»، «پیرمرادی»، «فیروزی» و «عارف قزوینی» اشاره کرد.

همشهری محله - 17

کد خبر 92763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز